Til stede:

F. A. Joachim R. Nylén, Arild Skogdalen, Brede Berglund, Stig Ingar Bredesen, Turid Laupstad, Anja Laupstad, Helge Nybakken, Ingvar Arvidsson, Maria Anna B. Bu, Bjørn Dahle, Harald Sandbæk, Lars Haugberg, Tor Erik Rødsdalen, Lars Kirkerud

Referat:

ÅPNING v/Tor Erik Rødsdalen

• Valg av ordstyrer: Bjørn Dahle
  • Valg av 2 til å underskrive protokollen: Lars Haugberg, Stig Ingar Bredesen
  • Innkalling og saksliste ble godkjent
  • Årsmelding og regnskap 2014 ble fremlagt og godkjent
  • Genetikk foredrag ved Majka Bu
  • Pause med mat
  • Organisering av avlsarbeidet på brunbier i Sverige v/Ingvar Arvidsson. Han la vekt på utvalget av dronegiverne
  • Innkomne forslag og eventuelt:
  • Det ble orientert om arbeidet i brunbiereservatet i Flekkefjord-området v/Anja Laupstad
  • Arbeidsplan og budsjett for 2015. Fortsette med kartlegging. Etterlyse brunbier på hjemmesiden og i Birøkteren. Også få med opplysninger om bienes egenskaper. Søke etter nye parestasjoner. Birøkterlagets parestasjoner kan brukes under bestemte forutsetninger. Kriterier og modell tas videre i styret. Stamboksystem: Søke om å få tilgang til beeBreed.
  • Hjemmesiden. Må inneholde informasjon for å bli medlem og betalingsinformasjon. Moderator: Lars Kirkerud godkjennes.
  • Årsmøtet gir styret fullmakt til å sette opp budsjett.
  • Brede Berglund valgt inn i styret. Tor Erik Rødsdalen gjenvalgt som formann.
  • Neste årsmøte, hvor og når: Flekkefjordområdet. Tid: Gjerne i april.

Møtet slutt kl.1330.

Reklamer

One thought on “Norsk brunbielag Årsmøte i birøktens hus Dyrskuevegen 20, Kløfta Lørdag 14. mars kl. 09

1. De to eminente foredragene vi hadde på årsmøtet fortjener nærmere omtale:
    Det første, genetikk v/Maria Anna B. Bu gjennomgikk det genetiske grunnlaget for avlsarbeid fra molekylært nivå til hvordan egenskaper som farge og gemytt nedarves. Det er håp om å kunne legge dette ut som fagstoff på hjemmesida vår etter hvert.
    Vår innbudte gjest, Ingvar Arvidsson fra broderlandet og søsterorganisasjonen Nordbi, fortalte innspirerende og nyttig om redningsarbeidet for «det nordiska biet» i Sverige. -Hvordan det avhang av noen få gjenstridige personer som ikke ville følge moten med italienske bier. -Om redningsaksjonen og etableringen av Nordbi for over 30 år siden. -Hvor viktig det var å få opprettet sikre parrestasjoner innen rimelig rekkevidde. En spesiell vekt la Arvidsson på utvalget av dronegivere og dermed omhyggelig føring av notater om bienes egenskaper i tillegg til morfologiske kjennetegn.

Liker